Olenyik Artúr írása

2013.03.22 15:03

Magyarországon az ejtőernyő karbantartásnak, javításnak nincs oktatási háttere, ezért egy amerikai rendszerű hajtogatói, karbantartói és javítói (rigger) iskolát végeztem egy - erre feljogosított, amerikai licenccel rendelkező - cseh mester riggerénél, valamint a Cseh Köztársaság MarS ejtőernyő gyártónál technikusi végzettséget szereztem. Ezzel a végzettséggel - és közel húsz éves varrodai múltal - a világon bárhol végezhetem ezt a tevékenységet.

Ejtőernyős oktatóként 26-éve közel négyezer ugrással rendelkezem. Többek között 1994-2000-ig a Magyar Repülő Szövetség Ejtőernyő Gyártó és Javító Üzem műszaki vezetőjeként felépítettem a JTSO (Közös Műszaki Szabványrendelet) szerinti működést.

A nevemhez fűződik a Zenit típusú körkupolák, Zenit típusú sport kupolák, a Zenit típusú tok-heveder rendszerek és tartozékaik, a ZHM-1 és ZÜM típusú pilóta mentőernyő fejlesztése technológiai kidolgozása és gyártása. (ami a mai napig élő rendszer az EASA nyilvántartása szerint is) és a légi vontatású transzparensek fejlesztése és gyártása.

Az amerikai Para Flite ejtőernyőgyártó cégnek (az amerikai hadsereg beszállítója) végzett bérmunka formájában több mint ezer ejtőernyő kupola gyártásában vettem részt (ezek a kupolák Jar TSO-val, Közös Műszaki Szabványrendelettel rendelkező ejtőernyők) minőségi kifogás nélkül. A licenc megvásárlásával nem csak bérmunkában, hanem a hazai igények kielégítése céljából is gyártottam bel- és külföldre a korszerű légcellás Turbo-ZX gyors ejtőernyő kupolákat, és a Swift Plus tartalék ernyőket az üzem égisze alatt.

Irányítottam a Honvédség ejtőernyőinek, hajózó mentőernyőinek ellenőrzését, karbantartását és javítását. A honvédség részére kifejlesztettem a ZF-2 típusú körkupolás főernyőt.

Tevékenységemet a mindenkori jogszabályoknak megfelelően végzem. Az előbbiekben felsorolt ejtőernyők jelenleg is az NKH Légügyi Hatóság tipusalkalmassági engedélyével rendelkeznek.

Jelenleg a ParaLife Kft.   Ejtőernyő Karbantartó Javító és Gyártó Üzemnél, mint üzemvezető és műszaki vezető ugyanezzel a tevékenységgel foglalkozom.

 

Olenyik Artúr